Jak zmierzyć grubość lakieru na kupowanym samochodzie?

Miernik grubości lakieru to podstawowe narzędzie do kontroli samochodu, którego zakup rozważasz. Ważne jest jednak, aby umieć się nim skutecznie posługiwać. Miernik grubości lakieru może wykryć nie tylko powypadkową historię samochodu, ale także inną ważną wadę lakieru.

Grubość lakieru to nie jedyna rzecz, która powie Ci, czy samochód był fabrycznie malowany. Ważne jest, aby lakier na samochodzie nie był zbyt cienki. Wiele samochodów przed sprzedażą jest polerowanych, więc ich lakier nie pełni funkcji ochronnej. Miernik lakieru, który jest dokładny i niezawodny, może być stosowany zarówno do stali, jak i aluminium. Po pierwsze, nie ma normy, jak gruby powinien być fabryczny lakier samochodu. Po drugie, niektóre samochody mogą mieć grubszy lakier niż inne. Producenci nie traktują tego jako powodu do reklamacji. Istnieje możliwość sprawdzenia, czy lakier na samochodzie jest oryginalny.

Jakie grubości lakieru są dopuszczalne?

Grubość lakieru (a właściwie całej powłoki, która jest wielowarstwowa), mierzy się w mikrometrach (mikronach). Jeden mikrometr to jedna tysięczna część milimetra. Fabryczna grubość lakieru przeciętnego samochodu wynosi od 100 do 150 mikrometrów. jedna dziesiąta-jedna piętnasta milimetra. Może się to zdarzyć w niektórych markach samochodów - jest to bardzo częste np. w samochodach japońskich. Lakier fabryczny w samochodach japońskich ma nieco mniej niż 100 milimetrów, np. około 80. Dlaczego tak trudno jest znaleźć odpowiedni balans pomiędzy "około" a "bardzo mało"?

Niemożliwe jest uzyskanie jednolitej grubości lakieru na całej powierzchni samochodu. Bardzo trudno jest też zmierzyć grubość z dokładnością mikrometru. Za każdym razem, gdy przyłożysz miernik do jednego fragmentu karoserii, wyniki będą nieco inne. Grubość lakieru będzie różna pod maską i na osłoniętych powierzchniach (np. Grubość lakieru będzie różna również pod maską lub na osłoniętych powierzchniach, np. Na przykład maska mierzy około 110 mikrometrów, natomiast słupki 60-70, czyli mniej.

Lakier zewnętrzny nowego samochodu może być bardzo cienki. Wynika to z faktu, że jest droższy. Może to jednak utrudniać późniejszą konserwację, taką jak polerowanie lakieru.

Niektóre samochody opuszczają fabrykę z powłoką o grubości nawet 200 mikronów. Jest to niezwykłe, ponieważ hojność w dzisiejszych czasach jest często ekstrawagancka. Zdarza się na przykład, że fabryczny skaner wykryje wadę lakieru i trzeba przemalować nadwozie. Na czym polega ta wada? W ogólnym zarysie jest to. Zaletą jest to, że grubszy lakier to lepszy lakier. Dotyczy to nawet sytuacji, gdy mówimy o lakierze fabrycznym.

Jak można stwierdzić, czy lakier był fabryczny?

Lakier na karoserii samochodu powinien mieć jednolitą grubość na całej powierzchni (np. Prawdopodobnie jest to lakier fabryczny. Możliwe jest przemalowanie drogich samochodów z dużymi uszkodzeniami powypadkowymi "na grubość fabryczną", ale czasem może się to nie opłacać. Jak to się robi? Najpierw należy usunąć fabryczną powłokę. To często może pozostawić lakier bez zabezpieczenia.

Nie ma znaczenia, czy jest on zbyt gruby. Nadmiar farby może być szlifowany i polerowany. Mimo że wynik jest piękny, lakier może stać się bardzo kruchy z powodu uszkodzenia warstw antykorozyjnych lub zbyt cienkiego lakieru bezbarwnego. Wbrew powszechnemu przekonaniu, jeśli samochód musi być przemalowany w warsztacie, może lepiej zastosować grubszą warstwę podkładu i więcej lakieru bezbarwnego. Naprawa będzie nie tylko widoczna, ale i trwała.

Czasami widać, że użyto lakieru fabrycznego - ma on fabryczny wygląd i jednolitą grubość. Zwróć uwagę na te rzeczy, jeśli tak jest:

  • Odpryski i chropowatość na krawędziach: Wielu lakierników renowacyjnych nie potrafi dobrze pomalować krawędzi. W takich miejscach lakier renowacyjny będzie najsłabszy i najbardziej narażony na uszkodzenia.
  • "Symetryczna" grubość: Jeśli otworzysz drzwi i zauważysz, że farba jest grubsza po jednej stronie niż po drugiej, to prawdopodobnie miała miejsce naprawa.
  • Nierówności w pojedynczym elemencie: Jeśli w środku drzwi jest 150 mikrometrów, a na krawędziach więcej, 200-250-307 - możliwe, że było jakieś prostowanie, wypełnianie i malowanie.
  • Są duże różnice w grubości lakieru w różnych częściach samochodu. Z tego powodu było ono lakierowane. Mogą być widoczne smugi. Samochody nie wyjeżdżają z zakładu ze smugami.
  • Na uszczelkach i innych elementach, które nie są lakierowane, mogą być widoczne ślady lakieru (mgiełka).
  • Na listwach ozdobnych i relingach jest najwięcej śladów lakieru. Ślady taśmy maskującej widać w prostych liniach oddzielających grubsze i niższe warstwy lakieru.

Uszkodzony dach samochodu

Czy lakierowany samochód to poważna wada?

To wszystko zależy. Jeśli rzeczoznawca mierzy samochód w różnych miejscach, bada go latarką i ma wątpliwości, ale nie może przesądzić, czy miał on naprawę karoserii, to nie jest to problem. Dobrze naprawiona karoseria i przemalowany pojazd jest w pełni sprawny.

Nie jest problemem, jeśli skrzydło zostało pomalowane po jego zarysowaniu. Nie ma ustalonej reguły. Za pomocą miernika lakieru można sprawdzić, czy na samochodzie nie ma śladów farby. Następnie ocenimy, czy został on naprawiony prawidłowo i jak bardzo spadła jego wartość. Nie da się naprawić samochodu, który został mocno uszkodzony bez pozostawienia śladów. Miernik lakieru pozwala nam zidentyfikować miejsca, które wymagają bliższej kontroli.

Jeśli miernik się kończy, a szpachla ma grubość większą niż milimetr, samochód został naprawiony niedbale.

Nadmiernie wypolerowany lakier, zwany też zepsutym Lakier zbyt gruby jest gorszy od lakieru zbyt cienkiego. Choć nie ma uniwersalnej normy grubości lakieru, to jeśli samochód ma powłokę o grubości przekraczającej 100 mikrometrów, możemy wykryć powłokę o grubości między 60 a 70 mikrometrów. To powinien być znak ostrzegawczy, że możesz nie chcieć kupić takiego samochodu. Nadmierne lub amatorskie polerowanie może spowodować cienki lakier. Wygląda to mniej więcej tak: dealer kupuje samochód o słabych parametrach wizualnych i zaniedbany, a następnie używa polerki, aby "usunąć" co najmniej 20 mikrometrów lakieru.

Lakier staje się gładszy, traci fabryczną fakturę i co najważniejsze traci dużą część ochronnego lakieru bezbarwnego. Jaka jest maksymalna grubość fabrycznej warstwy lakieru bezbarwnego? 30? 40? Nigdy do końca nie wiadomo. Car detailerzy przy głębokim polerowaniu mogą z zadowalającym skutkiem usunąć nawet 10 mikrometrów (lub mniej) lakieru.

Cienki lakier po barbarzyńskim polerowaniu może być łatwo przebity i skorodowany przez owady. Nadmiernie wypolerowany lakier może spowodować, że samochód będzie wyglądał matowo i nieatrakcyjnie. Skutkuje to zazwyczaj kosztem wielu tysięcy złotych. Dlatego tak ważne jest posiadanie miernika grubości lakieru podczas oglądania samochodów.

Jaki miernik grubości lakieru wybrać?

Dobry miernik grubości lakieru nie będzie wymagał kalibracji, a jego pomiary są wiarygodne i stabilne. To, co kiedyś było mniej ważne, teraz jest kluczowe: Dobry miernik grubości lakieru nie tylko mierzy grubość powłok na metalach żelaznych. Sprawdź mierniki lakieru dostępne na sklep.motogo.pl/mierniki-lakieru-c62

Wiele samochodów ma wiele elementów karoserii wykonanych z aluminium. Trudno jest zmierzyć ich grubość miernikiem przeznaczonym tylko do stali. Choć dostępne są profesjonalne mierniki "nieautomatyczne", najlepiej, gdy miernik potrafi wykryć rodzaj materiału i podać wynik automatycznie. Profesjonalnie, niezawodne mierniki grubości lakieru będą kosztować w granicach PS300-400. Jednak do okazjonalnego użytku sprawdzi się coś mniej kosztownego.

Trudno jest zmierzyć grubość lakieru na elementach plastikowych, takich jak zderzaki czy tylne klapy. Zderzaki lub tylne klapy wykonane z tworzywa sztucznego

Autor