Miernik lakieru - jaka powinna być grubość lakieru na samochodzie?

 

Miernik lakieru jest urządzeniem, które umożliwia wykonanie pomiaru grubości powłoki lakierniczej na samochodzie. Jest to praktykowane zwłaszcza w przypadku chęci zakupu auta używanego. Umożliwia bowiem sprawdzenie, czy samochód był poddawany jakimkolwiek naprawom lakierniczym. Używa się go również przed wykonaniem zabiegu polerowania, aby określić, jakie części karoserii wymagają szczególnej troski. Aby wykonany pomiar był wiarygodny musi być prawidłowo przeprowadzony. Warto więc dowiedzieć się, jak poprawnie korzystać z tego urządzenia.

Miernik grubości lakieru - jak prawidłowo z niego korzystać?

Każdy nowy miernik lakieru musi być przed użyciem skalibrowany. Dokładana instrukcja dotycząca tego, jak zrobić to w poprawny sposób powinna być dołączona do urządzenia. Kalibracja jest niezbędna do tego, aby wykonywane pomiary dały wiarygodne wyniki. Warto także zaznajomić się z jego obsługą, dzięki czemu podczas badania konkretnego pojazdu całą czynność przebiegnie zdecydowanie sprawniej. 

Podczas przeprowadzania pomiaru najważniejsze jest to, aby przykładać sondę, w którą wyposażony jest miernik lakieru równo, lekko ją dociskając. Jeśli będzie ona ułożona pod złym kątem może to dać niepoprawny wynik. Zaleca się, aby pomiary rozpocząć od dachu, ponieważ to na nim najczęściej jest lakier o oryginalnej grubości. Później należy przejść do kolejnych elementów pojazdu. Kolejność nie ma większego znaczenia, ale warto robić to według zaplanowanego schematu, dzięki czemu nie pominiemy żadnej części. Warto pamiętać o tym, aby dany element np. drzwi sprawdzać w kilku różnych miejscach. Otrzymane wyniki trzeba na bieżąco zapisywać np. w telefonie, aby można było do nich wrócić i poprawnie je zinterpretować.

Jak wybrać wiarygodny miernik lakieru i jak poprawnie go używać? Dowiedz się więcej na https://autokosmetykaranking.pl/auto-blog/miernik-lakieru-stal-aluminium-jaki-wybrac-kupic-jak-uzywac/dtk_gfmm

Lakier samochodu

Grubość lakieru samochodowego – jak interpretować wyniki pomiaru?

Zapisane wyniki trzeba zinterpretować w prawidłowy sposób, ponieważ tylko to pozwoli określić, czy samochód poddawany był naprawom lakierniczym. Jeśli grubość oscyluje w granicach 200 µm lub 300 µm oznacza to, że na oryginalny lakier nałożone zostały dodatkowe warstwy, czyli samochód mógł uczestniczyć w stłuczce. Wynik powyżej 300 µm oznacza, że zakres wykonywanych napraw był dość intensywny, a powyżej 500 µm informuje, że pojazd był także szpachlowany. 

Najczęściej oryginalna warstwa lakieru ma grubość od 70 do 160 µm. W przypadku samochodów azjatyckich, a w szczególności japońskich i koreańskich, grubość lakieru nie przekracza 100 μm. Należy pamiętać, że takie elementy, jak słupki czy progi mają fabrycznie nałożoną zdecydowanie cieńszą powłokę lakieru. Najczęściej wynosi ona od 50 do 110 μm. Podłoga bagażnika oraz elementy komory silnika pokryte są lakierem o grubości maksymalnie 50 μm. 

Samochody bezwypadkowe mogą posiadać różną grubość lakieru na danym elemencie, ale różnice nie mogą być zbyt duże, ponieważ większe odstępstwa mogą świadczyć o tym, że pojazd mógł podlegać naprawom lakierniczym. Warto wyniki skonsultować ze specjalistą zwłaszcza jeśli nie posiadamy dużego doświadczenia w tej kwestii. 

Badanie grubości powłoki lakierniczej to bardzo istotna procedura, która pozwala sprawdzić, czy samochód, którym jesteśmy zainteresowani nie uczestniczył w stłuczce lub kolizji. Pomoże to uniknąć wielu problemów w przyszłości. Wybierając miernik lakieru warto wybrać dobrej jakości model, który da wiarygodne wyniki pomiaru. Trzeba pamiętać również o tym, aby wcześniej poprawnie go skalibrować. Dzięki temu będzie funkcjonował bez zarzutu. Jest to urządzenie niezbędne dla każdego, kto planuje zakup samochodu używanego.

Autor